Dagverslag dag 1, de reisdag - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van LourdesgroepHeiloo - WaarBenJij.nu Dagverslag dag 1, de reisdag - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van LourdesgroepHeiloo - WaarBenJij.nu

Dagverslag dag 1, de reisdag

Door: Liesbeth van Zelst

Blijf op de hoogte en volg LourdesgroepHeiloo

24 Mei 2013 | Frankrijk, Lourdes

01.30 uur: mijn wekker gaat. Het is zover...we gaan! Om 02.00/02.15 uur moeten we bij de kerk zijn. Gisteravond heb ik alles gepakt, dus ik ben er klaar voor. Iedereen in Heiloo is keurig op tijd en gelukkig ook is ook de bus er snel. Om 02.45 uur rijdt de bus weg, keurig volgens schema. We worden zelfs nog uitgezwaaid op dit vroege tijdstip: Peter Kleef, Anneke IJpelaan, Dinie Hoetjes en nog een aantal anderen en natuurlijk wat wegbrengers zwaaien ons uit! Wat lief van ze!
Een klein uurtje later zijn we in Voorhout om een andere groep te halen.

Eenmaal weer op de snelweg worden Margaret en ik verzocht om eenieder van koffie en thee te voorzien. Dit blijkt toch wel een bijzonder spannende ervaring! Het hobbelt en bobbelt flink en de koffie en thee is gloeiend heet... maar ervaren als wij zijn, gaat gelukkig alles goed! In Zevenbergschehoek komt ook Bas Rentmeester in de bus en is ons gezelschap compleet.

Keurig op tijd komen we aan in Valenciennes, Noord Frankrijk, zo rond 07.45 uur. Ik moet zeggen dat ik sommige stukken onderweg toch heb gemist, om dat ik gelukkig af en toe toch een klein tukje heb kunnen doen! De trein (TGV, die stiekem toch geen TGV blijkt te zijn) staat gelukkig al klaar en iedereen kan zo doorlopen naar onze wagon, die we ook delen met de groep uit Voorhout. Er is even wat verwarring over het plaatsen van de koffers van beide groepen, maar Jan, George en Piet hebben dit uiteindelijk toch snel voor elkaar. Ieder zoekt zijn of haar plekje en dan gaat de reis écht beginnen; stipt om 08.45 uur vertrekt de trein. Iedereen zit lekker, praat wat, leest een boekje of slaapt wat, want het was toch best vroeg vanmorgen.

En dan is er koffie (of thee natuurlijk)! Vrijwilligers van de VNB komen met de bekende grote ketel thee en "rugzak-koffiefles" en de piepschuimen bekertjes langs om ons te voorzien van een warm bakkie! En dit keer krijgt iedereen er een heerlijke stroopwafel bij van de VNB; als kleine pleister op de wonde voor het vroege vertrek.
Aan eten, snoepjes of hapjes overigens geen gebrek; want om de haverklap komt er wel iemand langs met een snoepje, chocolaatje en zelfs toast en kaas 's middags. Met dank aan de "smeerkwaliteiten" van Hannie en Lambert.

Daarnaast kwamen er natuurlijk ook nog de lunch- en dinerpaketten van de VNB, dus inderdaad...eten genoeg!
Maar jee...wat duurt deze treinreis lang zeg... de trein stopt regelmatig en rijdt ook niet op volle TGV-snelheid. Er lijkt geen eind aan te komen. Toch maar weer wat lezen, stukje schrijven...nee, de ogen vallen toch weer dicht, dan maar weer wat proberen te slapen. Maar langer dan een half uur, drie kwartier lukt me niet.
Nou, dan maar even de benen strekken en wat heen en weer lopen en hier en daar al wat kennismakingsgesprekken maken met de reisgenoten.

Zo komen we de dag toch door en dan ineens is het moment daar: we zingen "Te Lourd' op de bergen" en komen aan in Lourdes! Er volgt nog een klein stukje in de bus naar ons hotel.

Ontzettend moe, maar blij en dankbaar om hier weer te zijn, ga ik naar mijn kamer, neem een douche en val uitgeput in bed! Morgen...denk ik nog, dan begint de reis echt; De poort naar Lourdes is open!!

• 24 Mei 2013 - 12:01

Peter Schoonhoven:

Blij dat jullie goed zijn aangekomen. Ik hoop dat jullie een mooie week hebben, ik mis het wel hoor. Doe iedereen de groetjes.